Workshopdag - Game maken

Op donderdag 28 maart hadden we met alle 4havo klassen een CKV Workshopdag, waar we onder andere zelf een game in elkaar moesten zetten. De naam die we aan onze game hebben gegeven is “Call Badcat!”, gemaakt door Martine, Ilja, Emily en mijzelf. Na het maken van de game hebben we hem ook gespeeld voor zover dat kon. We kregen een blad met daaronder een plaat waar magneten aan bleven zitten. Die magneten waren allemaal soorten vormen zoals watervallen, poppetjes, sleutels, ballonnen, boomstammen, kistjes, ladders, wolken etc.
  
Voor dit spel is een bepaalde strategie bedacht om het doel te bereiken, en dit moet je uit gaan vinden tijdens het spelen. Het spel is in 2D gemaakt, dat kun je zien aan de diepte in de voorwerpen van het spel.
In dit spel kun je bellen naar degene die je moet redden, lopen op de blokjes en wolken, springen van blok naar blok of wolk naar wolk of omhoog op de trampolines, vliegen aan een paraplu of op een kleine vliegende schotel, klimmen op de ladders, slingeren aan de liaan naar beneden, vallen van de blokken/wolken/trappen en kistjes openen.
Omdat dit spel nog een ontwerp is, kun je het welk spelen maar dan moet je je eigen bewegingen gebruikt, het bewegen van het poppetje in het spel met je hand bijvoorbeeld.
Je hebt in dit spel je doel bereikt en dus gewonnen als je het poppetje in de gevangenis hebt bevrijd. Als je naar beneden valt of de bij aanraakt, moet je weer opnieuw beginnen als je nog genoeg levens hebt. Je begint met 3 levens en kunt in het spel ook nog levens verzamelen, namelijk de smileys. Wanneer je aan de paraplu gaat hangen vliegt die omhoog, wanneer je langs een smiley komt heb je er een leven bij, wanneer je aan de liaan hangt slinger je naar beneden, wanneer je op een koffertje komt gaat deze open (als je er een sleutel voor nodig hebt natuurlijk alleen met een sleutel), wanneer je op een trampoline komt stuiter je een stuk omhoog en wanneer je valt of de bij raakt moet je opnieuw beginnen.
 
Omdat het de opdracht was om maar 1 level te maken, heeft het spel dus maar 1 level, waarin je niet echt punten kunt scoren, maar wel smileys, oftewel levens. De bij probeert deze te verdedingen. Het doel van het spel is om uiteindelijk iemand te redden uit de gevangenis.
 
Het spel gaat over een poppetje dat vast zit in de gevangenis en Badcat’s hulp nodig heeft om hieruit te komen. Hij belt hem op voor hulp en Badcat gaat hem redden.  Badcat moet dan zijn weg zien te vinden naar de sleutel van de gevangenis en uiteindelijk naar de gevangenis waar het poppetje zit. Het is een simpel maar avontuurlijk spel. De elementen die het spel beïnvloeden zijn zwaartekracht, want als je naast een blokje komt val je naar beneden en ben je af, en de tegenstanders namelijk de bij die je dwars probeert te zitten. De omgeving heeft niet echt effect op het spel, en het spel speelt zich af op een andere planeet/fantasiewereld.
Het spel is gemaakt voor kinderen, omdat het best simpel is en volwassenen dit soort spelletjes meestal niet meer spelen. Het doel van het spel is het halen van het level. Het spel is vooral bedoelt om de speler te amuseren. Omdat het maar 1 level is wat we moesten maken is er niet echt iets waarmee we de aandacht van de speler lang vast zouden kunnen houden.  
Hetgeen dat het meeste indruk op me heeft gemaakt is de creativiteit in de klas. Iedereen had dezelfde vormpjes en toch kwamen veel leuke en toch hele verschillende en creatieve spellen uit.
Ik vond het wel oké om dit te maken, al hadden wij niet zoveel inspiratie om een goed level te bedenken. Toch was het in zijn geheel wel een leuke les met het spelen van de spellen van andere groepjes erbij. Er zaten veel originele spellen bij, en sommige zelf met een hoge moeilijkheidsgraad. Die van ons was redelijk simpel, maar toch vind ik hem wel mooi gelukt!